Реєстрація нового користувачаX  



Реєстрація нового користувача
Введіть реєстраційні дані


Логін (мінімум 3 символи)**:



Пароль (мінімум 6 символів)**:



Підтвердження пароля*:



Контрольне запитання*:



Відповідь на запитання*:



Прізвище Ім'я По-батькові*:



E-mail*:



Факс:



Телефон:



Введіть символи, зображені на малюнку:
 
 
* відмічені поля обов'язкові для заповнювання
** логін та пароль повинні містити тільки латинські символи та(або) цифри


 



 

версія для друку


НАЦІОНАЛЬНА КОМІСІЯ, ЩО ЗДІЙСНЮЄ ДЕРЖАВНЕ РЕГУЛЮВАННЯ У СФЕРІ ЕНЕРГЕТИКИ

 

ЛИСТ

22.05.2014                   2983/13/47-14

 

Щодо тарифів на електричну енергію

 

Смілянська районна рада

Черкаської області

 

Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики, розглянула звернення депутатів Смілянської районної ради Черкаської області, яке надіслано листом від 14 травня 2014 року № 01-8/129, та у межах своєї компетенції повідомляє наступне.

Комісія поділяє стурбованість депутатів Смілянської районної ради Черкаської області щодо оплати за спожиту електричну енергію муніципальними освітніми закладами у сільській місцевості, але у той же час зазначає наступне.

Відповідно до Положення про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики, затвердженого Указом Президента України від 23 листопада 2011 року № 1059, основним завданнями НКРЕ є, зокрема, сприяння ефективному функціонуванню товарних ринків на основі збалансування інтересів держави, суб’єктів природних монополій та споживачів товарів (послуг), що виробляються (надаються) суб’єктами природних монополій.

Реалізація цього передбачає, з однієї сторони встановлення економічно обґрунтованих, тобто необхідних для виконання поточних та інвестиційних витрат природних монополій, цін і тарифів, а з іншої – врахування економічних можливостей споживачів, тобто рівня платоспроможного попиту.

Відповідно до Порядку розрахунку роздрібного тарифу на електричну енергію затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 1 червня 2011 р. № 869, роздрібний тариф, за яким споживач оплачує спожиту електричну енергію, складається із:

закупівельної ціни електричної енергії на оптовому ринку електричної енергії та/або у безпосередніх виробників електричної енергії;

тарифу на передачу електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами відповідного класу напруги;

складової, яка забезпечує покриття витрат з постачання електричної енергії;

обсягу нормативних технологічних витрат електроенергії у місцевих (локальних) електричних мережах відповідного класу напруги.

Слід зазначити, що у структурі роздрібних тарифів питома вага оптової ринкової ціни складає близько 80 %. Рівень оптової ринкової ціни залежить від зміни цін на первинні енергоносії: ядерне паливо, вугілля, природний газ, мазут (значна залежність від зовнішніх джерел постачання: 100 % закупівель ядерного палива, 75 % газу) та сезонної зміни структури виробництва електроенергії – питомої ваги електроенергії, виробленої АЕС, ТЕС, ГЕС, ТЕЦ, тарифи яких значно відрізняються, у різні пори року, а також  зростанням частки дотацій у структурі оптової ринкової ціни електричної енергії.

На сьогодні, відповідно до законів України та нормативно-правових актів Кабінету Міністрів України, окремі групи споживачів мають фіксовані (пільгові) тарифи, а енергопостачальні компанії – втрати, які виникають від різниці між ринковим і фіксованим (пільговим) тарифом. Електрична енергія за зниженими (пільговими) тарифами споживається:

населенням;

споживачами (крім населення), які розраховуються за тарифами, диференційованими за періодами часу;

населенням, яке розраховується за тарифами, диференційованими за періодами часу;

вугледобувними підприємствами (відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 23.05.2007 № 342-р "Про роздрібний тариф на електричну енергію для вугледобувних підприємств");

суб’єктами господарської діяльності, які реалізують інноваційні проекти (відповідно до Закону України "Про електроенергетику");

міським електричним транспортом за тарифами, встановленими на рівні, як для населення (відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 26.06.2007 № 881 "Про тарифи на електричну енергію для міського електротранспорту");

дитячими центрами  "Артек" і "Молода гвардія" (відповідно до Закону України від 03.02.2009 № 906-VІ "Про державну підтримку та особливості функціонування дитячих центрів "Артек" і "Молода гвардія");

на зовнішнє освітлення населених пунктів (відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 20.10.2004 № 761-р "Про заходи щодо поліпшення освітлення населених пунктів").

Так, різниця в тарифах для населення між фіксованими та ринковими рівнями покривається через механізм дотацій за рахунок промисловості, залізничного транспорту, бюджетних організацій та інших споживачів, тобто, відбувається перехресне субсидування населення за рахунок інших споживачів.

Найбільша частина дотаційних сертифікатів припадає на населення, яке сплачує за спожиту електричну енергію лише близько 25 відсотків від витрат на виробництво, передачу та постачання.

Слід зазначити, що вся сума компенсації втрат (дотаційних сертифікатів) включається до ОРЦ, що у свою чергу призводить до збільшення такої майже на 30 відсотків. Так, рівень дотацій у складі ОРЦ за 2013 рік становив 37,6 млрд грн, а за п’ять місяців поточного року – 17,8 млрд грн.

Таким чином, відповідно до діючої концепції ціноутворення встановлення пільгових (знижених) тарифів на електричну енергію для муніципальних освітніх закладів, у тому числі і у сільській місцевості, призведе до поглиблення перехресного субсидування одних споживачів за рахунок інших. Така практика, в результаті, приведе до збільшення цінового навантаження на підприємства інших галузей економіки. Для промислових споживачів відповідне підвищення тарифів означатиме збільшення собівартості продукції, зниження її конкурентоспроможності, а згодом і зменшення обсягів промислового виробництва.

Разом з тим слід зазначити, що оплата електричної енергії, може здійснюватися за тарифами, диференційованими за періодами часу. Так, відповідно до пункту 3 постанови НКРЕ від 20.12.2001 № 1241 "Про тарифи, диференційовані за періодами часу", для визначення рівня ставок тарифів, диференційованих за періодами часу, для кожного періоду (нічний, денний, напівпіковий, піковий) та всіх сезонів установлюються такі тарифні коефіцієнти та тривалість періодів:

 

Період часу

нічний

денний

напівпіковий

піковий

Двозонні тарифи, диференційовані за періодами часу

Тарифні коефіцієнти

0,4

1,5

-

-

Тривалість періоду, год

8

16

-

-

Тризонні тарифи, диференційовані за періодами часу

Тарифні коефіцієнти

0,35

-

1,02

1,68

Тривалість періоду, год

7

-

11

6

 

При цьому, відповідно до пункту 3.25 Правил користування електричною енергією, які затверджені постановою НКРЕ 31.07.96 № 28 та зареєстровані в Міністерстві юстиції України 2 серпня 1996 р. за № 417/1442, споживачі, які бажають здійснювати розрахунок за спожиту електричну енергію за тарифами, диференційованими за періодами часу, в тому числі за годинами доби, мають забезпечити облік електричної енергії для власного споживання відповідними засобами диференційного (погодинного) обліку електричної енергії.

Встановлення пільгових тарифів на електричну енергію до повноважень НКРЕ не належить та можливе лише за умови внесення змін до нормативно-правових актів уряду.

 

Член Комісії                                        К.Теличко

 
   


Як зареєструватися на сайті | Про цей портал | Статистика | Карта сайту | Яндекс.Метрика
© 2011-2018 Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики