Реєстрація нового користувачаX  



Реєстрація нового користувача
Введіть реєстраційні дані


Логін (мінімум 3 символи)**:



Пароль (мінімум 6 символів)**:



Підтвердження пароля*:



Контрольне запитання*:



Відповідь на запитання*:



Прізвище Ім'я По-батькові*:



E-mail*:



Факс:



Телефон:



Введіть символи, зображені на малюнку:
 
 
* відмічені поля обов'язкові для заповнювання
** логін та пароль повинні містити тільки латинські символи та(або) цифри


 



 

версія для друку


НАЦІОНАЛЬНА КОМІСІЯ, ЩО ЗДІЙСНЮЄ ДЕРЖАВНЕ РЕГУЛЮВАННЯ У СФЕРІ ЕНЕРГЕТИКИ

 

ЛИСТ

23.07.2014                   № 4426/27/47-14

 

Щодо запитань проекту «Економічна правда»

 

Головному редакторові проекту

«Економічна правда»

інтернет-видання «Українська правда»

Лямець Сергію

 

На Ваш лист від 17 липня (вх. НКРЕ № 6446/0/13-14) Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики, надає відповіді на поставлені питання.

1. За даними Міністерства енергетики та вугільної промисловості України (форма 1-16-енерго) станом на 01 червня 2014 року:

заборгованість споживачів за спожиту електричну енергію становила 15,5 млрд грн, приріст за п’ять місяців поточного року склав понад 2 млрд грн;

заборгованість споживачів за спожиту теплову енергію становила майже 3 млрд грн, приріст за п’ять місяців поточного року склав майже 665 млн грн.

2. Стосовно заборгованості енергоренеруючих підприємств перед НАК «Нафтогаз України» та ДП «Вугілля України» Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики, пропонує звернутись до згаданих компаній як першоджерел такої інформації.

3. Тарифи на електроенергію, що відпускаються населенню, затверджені постановою НКРЕ від 23 квітня 2012 р. № 497, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 23 квітня 2012 р. за № 598/20911 (із змінами).

Підставами зростання тарифів на електричну енергію, зокрема, для населення, протягом останнього періоду стало, перш за все, суттєве зростання вартості енергоносіїв (вугілля, газ, мазут, ядерне паливо для АЕС) через девальвацію гривні до американського долара, зростання витрат, пов`язаних з подовженням експлуатації та підвищенням безпеки енергоблоків АЕС, та зростання сум дотування окремих категорій споживачів внаслідок застосування фіксованих (знижених) тарифів на електроенергію (перехресне субсидіювання).

Тривале штучне стримування рівнів тарифів на електроенергію для побутових споживачів призвело до того, що на сьогодні населення відшкодовує лише близько 24 % економічно обґрунтованого (ринкового) рівня тарифів.

Водночас, Урядом України і Світовим Банком розроблено План заходів з виконання умов проекту „Позика на політику розвитку (2 етап)”, де задекларовані наміри України. Одним з розділів зазначеного Плану є розробка Концепції правової та технічної гармонізації енергетичного сектору України з основними принципами внутрішнього енергетичного ринку ЄС, де одним з пунктів є скорочення перехресного субсидіювання через тарифну політику.

В той же час, обсяги перехресного субсидіювання населення за рахунок інших споживачів через механізм дотаційних сертифікатів досягли критичної величини. Внаслідок дії цього фактора оптова ринкова ціна (ОРЦ) на електричну енергію збільшується, і відповідно зростають роздрібні тарифи. При незмінних рівнях тарифів на електроенергію для населення збільшуються тарифи на електричну енергію як для промислових підприємств, що впливає на конкурентноздатність їх продукції на внутрішньому та зовнішніх ринках, так і для бюджетних установ, комунально-побутових підприємств тощо.

В Україні тарифи на електроенергію для населення є найнижчими серед країн Європи та СНД:

 

Країна

Середній тариф для побутових споживачів у 2013 році (з податками), USDcent/kWh

Угорщина

18,73

Литва

18,91

Молдова

12,02

Польща

19,88

Румунія

17,65

Словаччина

23,00

Грузія

8,50

Україна

3,89 (2,65*)

-------------------

* - Середній тариф для побутових споживачів України за січень-травень 2014 р.

 

Низькі тарифи на електроенергію та ціни на природний газ не стимулюють населення до заощадження у їх споживанні. Утримання тарифів на електроенергію для населення на діючому рівні також практично унеможливлює вдосконалення тарифної політики у напрямку поглиблення диференціації тарифів на електроенергію в залежності від якісних показників.

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 21 травня 2014 р. № 149 „Про вдосконалення державної політики регулювання тарифів на електричну енергію, що відпускається населенню, а також іншим споживачам, для яких застосовуються такі тарифи” НКРЕ прийняла рішення щодо підвищення тарифів на електричну енергію для населення з 01 червня 2014 року в межах від 10 до 40 % в залежності від обсягів споживання електроенергії.

Так, для 82,6 % побутових споживачів, що споживають до 150 кВт·год (250 кВт·год – у будинках, обладнаних у встановленому порядку електроопалювальними установками та/або електроплитами) електроенергії на місяць, підвищення тарифів на електричну енергію є мінімальним (10 %).

Тільки для 1 % побутових споживачів, що використовують понад 800 кВт·год електроенергії на місяць і доля споживання яких становить майже 13%, тариф збільшується на 40 %. До цієї категорії належать в основному споживачі, що мають велику жилу площу та багато побутової техніки.

Відповідно середньозважене підвищення тарифів на електричну енергію для населення склало лише 14 %.

З огляду на зазначене, навіть 100 % погашення боргів за електричну енергію не знімає з порядку денного питання подальшого підвищення тарифів на електроенергію до економічно обґрунтованого рівня, оскільки навіть при повних розрахунках за електричну енергію населення оплачує лише частину (24 %) реальних витрат на виробництво, передачу та постачання електроенергії. Обсяг дотування населення промисловими та іншими категоріями споживачів за 2013 рік склав понад 37,6 млрд грн.

4. 18 червня Кабінетом Міністрів України було прийнято розпорядження № 589-р «Про вдосконалення системи розрахунків за електричну енергію з альтернативних джерел енергії», яким передбачено, що для розрахунку величини «зеленого» тарифу для суб’єктів господарювання, які виробляють електричну енергію з альтернативних джерел енергії, крім суб'єктів господарювання, які експлуатують мікро-, міні- або малі гідроелектростанції, мають застосовуватися тарифні коефіцієнти для тризонної тарифної класифікації на рівні, що не перевищує такі граничні показники:

 

Період часу

Тарифний коефіцієнт

Тривалість, годин

Нічний

0,35

7

Денний

 

 

Напівпіковий

0,93

11

Піковий

1,01

6

 

Відповідно до розпорядження, піковий тарифний коефіцієнт, застосування якого при розрахунку величини «зеленого» тарифу передбачено статтею 171 Закону України «Про електроенергетику», має враховуватися на рівні 1,01, а не 1,8 (станом на січень 2009 року), що очікувано має призвести до зниження розміру «зеленого» тарифу, розрахованого за формулою, визначеною чинним законодавством.

На виконання зазначеного урядового рішення Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики, розробила та оприлюднила 18 липня на офіційному веб-сайті НКРЕ проект регуляторного акту та аналіз регуляторного впливу постанови НКРЕ «Про затвердження Змін до Порядку встановлення, перегляду та припинення дії «зеленого» тарифу для суб’єктів господарської діяльності» (www.nerc.gov.ua/?id=11455).

Слід зазначити, що до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики, надійшли звернення від учасників ринку, профільних об’єднань та асоціацій, а також міжнародних фінансових організацій, зокрема ЄБРР, щодо негативного впливу передбачених зазначеним розпорядженням Кабінету Міністрів України змін на інвестиційний клімат та розвиток енергетичного сектору України.

При цьому, наразі у Верховній Раді України робочою групою Комітету з питань паливно-енергетичного комплексу, ядерної політики та ядерної безпеки опрацьовано і підготовлено до розгляду Верховною Радою України проект Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про електроенергетику» (щодо стимулювання виробництва електроенергії з альтернативних джерел енергії)», зареєстрований за № 4596, який передбачає зміну наявного механізму державної підтримки альтернативної енергетики з метою забезпечення належного рівня стимулювання виробництва електроенергії з альтернативних джерел енергії з урахуванням досвіду країн Європейського Союзу.

 

В.о. Голови Комісії                                         О.Рогозін

 
   


Як зареєструватися на сайті | Про цей портал | Статистика | Карта сайту | Яндекс.Метрика
© 2011-2018 Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики