Реєстрація нового користувачаX  



Реєстрація нового користувача
Введіть реєстраційні дані


Логін (мінімум 3 символи)**:



Пароль (мінімум 6 символів)**:



Підтвердження пароля*:



Контрольне запитання*:



Відповідь на запитання*:



Прізвище Ім'я По-батькові*:



E-mail*:



Факс:



Телефон:



Введіть символи, зображені на малюнку:
 
 
* відмічені поля обов'язкові для заповнювання
** логін та пароль повинні містити тільки латинські символи та(або) цифри


 



 

версія для друку


НАЦІОНАЛЬНА КОМІСІЯ, ЩО ЗДІЙСНЮЄ ДЕРЖАВНЕ РЕГУЛЮВАННЯ У СФЕРІ ЕНЕРГЕТИКИ

 

ЛИСТ

13.08.2014                   № 4871/13/47-14

 

 

Кіцманська районна державна

адміністрація Чернівецької області

 

Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики (далі - НКРЕ), розглянула лист Кіцманської районної державної адміністрації Чернівецької області від 01.08.2014 № 01-19/3-425, та в межах своєї компетенції повідомляє.

Щодо тарифів на електроенергію

НКРЕ здійснює регулювання цін (тарифів) на продукцію (послуги) суб’єктів підприємницької діяльності в електроенергетиці, керуючись принципами, визначеними чинним законодавством, основним з яких є принцип забезпечення балансу економічних інтересів суб’єктів енергоринку, що здійснюють виробництво, передачу та постачання електричної енергії, і споживачів їх продукції та послуг. Реалізація цього принципу передбачає, з однієї сторони, встановлення економічно обґрунтованих, тобто необхідних для виконання поточних і інвестиційних  витрат природних монополій, цін і тарифів, а з іншої, врахування економічних можливостей споживачів – рівня платоспроможного попиту.

Згідно з пунктом 2 Порядку розрахунку роздрібного тарифу на електричну енергію, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01 червня 2011 року № 869, роздрібний тариф, за яким споживач оплачує спожиту електричну енергію, складається із закупівельної ціни електричної енергії на оптовому ринку електричної енергії та/або у безпосередніх виробників електричної енергії з урахуванням обсягу її нормативних технологічних витрат у місцевих (локальних) електричних мережах, тарифу на передачу електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами відповідного класу напруги ліцензіата з постачання електричної енергії за регульованим тарифом, на території ліцензованої діяльності якого перебуває споживач, та складової, яка забезпечує покриття витрат з постачання електричної енергії.

Слід зазначити, що у структурі роздрібних тарифів питома вага оптової ринкової ціни складає близько 80%. Рівень оптової ринкової ціни залежить від зміни цін на первинні енергоносії: ядерне паливо, вугілля, природний газ, мазут (значна залежність від зовнішніх джерел постачання: 100% закупівель ядерного палива, 75% газу) та сезонної зміни структури виробництва електроенергії – питомої ваги електроенергії, виробленої АЕС, ТЕС, ГЕС, ТЕЦ, тарифи яких значно відрізняються, у різні пори року, а також від зростання частки дотацій у структурі оптової ринкової ціни (Довідково: ОРЦ у червні 2014 р. становить 82,78 коп. за 1 кВт·г без ПДВ).

Тарифи на передачу та постачання електричної енергії формуються відповідно до Тимчасової методики розрахунку роздрібного тарифу на спожиту електроенергію, тарифу на передачу електроенергії місцевими (локальними) електромережами та тарифу на постачання електроенергії, затвердженої постановою НКРЕ від 06.05.98 № 564.

Крім того, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 15.08.2005 № 745 «Про перехід до єдиних тарифів на електричну енергію, що відпускається споживачам» на цей час на території України діють єдині роздрібні тарифи на електроенергію, які є середньозваженою величиною між роздрібними тарифами, розрахованими всіма енергопостачальними компаніями України. Єдині роздрібні тарифи на електричну енергію розраховуються згідно з Порядком розрахунку єдиних роздрібних тарифів на електричну енергію, що відпускається для кожного класу споживачів, крім населення, населених пунктів та зовнішнього освітлення, на території України, затвердженого постановою НКРЕ від 26.08.2005 № 707, та встановлюються НКРЕ щомісяця, з урахуванням Розрахункових рівнів роздрібних тарифів на електроенергію для споживачів 1 та 2 класів, що формуються ліцензіатами відповідно до Умов та Правил здійснення підприємницької діяльності з постачання електричної енергії за регульованим тарифом, затверджених постановою НКРЕ від 13 червня 1996 року № 15/1, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 8 серпня 1996 року за № 433/1458.

Щодо тарифів на електричну енергію для населення

Тарифи на електричну енергію для побутових споживачів (населення) фіксовані та однакові на всій території України. 

Водночас постійно відбувається об’єктивний процес зміни рівня оптової ринкової ціни електроенергії та витрат на її передачу і постачання. Це зростання обумовлено, насамперед, збільшенням витрат на паливо у зв’язку із зростанням вартості первинних енергоносіїв (зокрема газ природний, ядерне паливо, вугілля), збільшенням витрат на виробничі послуги, сировину і матеріали, оплату праці у зв’язку із зростанням цін на продукцію промисловості та інфляційними процесами.

Внаслідок цього, станом на 01 березня 2014 року тарифи на електроенергію для населення відшкодовували лише 24 % економічно обґрунтованого рівня (ринкового рівня). Тобто  населення фактично сплачувало в середньому ¼ реальної вартості електричної енергії.

Різниця в тарифах для населення між фіксованими та ринковими рівнями компенсується енергопостачальним компаніям через механізм дотацій за рахунок промисловості, залізничного транспорту, бюджетних організацій та інших споживачів, які сплачують більше за електроенергію майже на 30 %. Таким чином, відбувається перехресне субсидування населення за рахунок інших споживачів.

Необхідність у підвищенні цін (тарифів) до економічно обґрунтованого рівня для всіх категорій споживачів, зокрема на електричну енергію для населення, передбачено пунктом 7 розпорядження Кабінету Міністрів України від 28.12.2005 № 577.

Отже, з метою скорочення обсягів перехресного субсидіювання в електроенергетиці та економії енергоресурсів, пріоритетним завданням вдосконалення державної тарифної політики в електроенергетиці є приведення тарифів на електричну енергію для населення та інших споживачів, для яких застосовуються тарифи на електроенергію для населення, до економічно обґрунтованого рівня.

Крім того, постановою Кабінету Міністрів України від 21.05.2014 № 149 "Про вдосконалення державної політики регулювання тарифів на електричну енергію, що відпускається населенню, а також іншим споживачам, для яких застосовуються такі тарифи", НКРЕ рекомендовано установити з 01 червня 2014 тарифи на електричну енергію, що відпускається населенню, а також іншим споживачам, для яких застосовуються такі тарифи, з урахуванням таких рівнів:

1) для населення, яке проживає в житлових будинках, обладнаних газовими або іншими плитами (крім кухонних електричних плит):

за обсяг, спожитий до 150 кВт·г електричної енергії на місяць - 30,84 копійки за 1 кВт·г (тариф першого блоку);

за обсяг, спожитий понад 150 кВт·г до 800 кВт·г електричної енергії на місяць - 41,94 копійки за 1 кВт·г (тариф другого блоку);

за обсяг, спожитий понад 800 кВт·г електричної енергії на місяць - 134,04 копійки за 1 кВт·г (тариф третього блоку);

2) для населення, яке проживає в житлових будинках, обладнаних у встановленому порядку кухонними електричними плитами:

за обсяг, спожитий до 250 кВт·г електричної енергії на місяць - 23,7 копійки за 1 кВт·г (тариф першого блоку);

за обсяг, спожитий понад 250 кВт·г до 800 кВт·г електричної енергії на місяць - 32,22 копійки за 1 кВт·г (тариф другого блоку);

за обсяг, спожитий понад 800 кВт·г електричної енергії на місяць - 134,04 копійки за 1 кВт·г (тариф третього блоку);

3) для населення, яке проживає в житлових будинках, обладнаних у встановленому порядку електроопалювальними установками (в період з 1 жовтня по 30 квітня):

за обсяг, спожитий до 3600 кВт·г електричної енергії на місяць - 23,7 копійки за 1 кВт·г;

за обсяг, спожитий понад 3600 кВт·г електричної енергії на місяць - 95,76 копійки за 1 кВт·г;

4) для багатодітних, прийомних сімей та дитячих будинків сімейного типу - 30,84 копійки за 1 кВт·г;

5) для гуртожитків - 30,84 копійки за 1 кВт·г;

6) для об'єднань співвласників багатоквартирних будинків, житлово-будівельних і гаражно-будівельних кооперативів, житлово-будівельних та садових товариств, установ виконання покарань - 41,94 копійки за 1 кВт·г.

Таким чином, на виконання постанови КМУ від 21.05.2014 № 149 «Про вдосконалення державної політики регулювання тарифів на електричну енергію, що відпускається населенню, а також іншим споживачам, для яких застосовуються такі тарифи», постановою НКРЕ від 23.05.2014 № 749 «Про внесення змін до тарифів на електроенергію, що відпускається населенню», зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 29 травня 2014 року за № 566/25343 внесено зміни до тарифів на електроенергію, що відпускається населенню, затверджених постановою НКРЕ від 23.04.2012 № 497 «Про встановлення тарифів на електроенергію, що відпускається населенню». Тарифи на електроенергію для населення встановлено залежно від категорій споживачів, підвищення тарифів для споживачів 1 блоку становило 10%, 2 блоку – 15%, 3 блоку – 40%.

Щодо роздрібних цін на природний газ для потреб населення

Україна споживає природний газ з двох джерел його надходження: газ власного видобутку та імпортований природний газ. Відповідно до положень постанови  Кабінету Міністрів України від 27.12.2001 № 1729 “Про забезпечення споживачів природним газом” потреби населення у природному газі задовольняються за рахунок ресурсів газу власного видобутку, а у разі нестачі – за рахунок інших ресурсів НАК «Нафтогаз України». Потреби у природному газі усіх інших споживачів, у тому числі суб’єктів господарювання, які виробляють теплову енергію, що використовується для виробництва та надання населенню послуг з опалення та постачання гарячої води, задовольняються за рахунок ресурсів імпортованого природного газу.

З метою вдосконалення державної політики регулювання цін на природний газ і тарифів на теплову енергію  та забезпечення посилення соціального захисту населення під час оплати житлово-комунальних послуг 25 березня 2014 року Уряд прийняв постанову № 81 «Про вдосконалення державної політики регулювання цін на природний газ і тарифів на теплову енергію та забезпечення посилення захисту населення під час оплати житлово-комунальних послуг» (далі – постанова КМУ від 25.03.2014 № 81).

Відповідно до положень постанови КМУ від 25.03.2014 № 81 НАК «Нафтогаз України» має здійснювати формування ресурсу природного газу, що використовується для потреб населення та суб’єктів господарювання, які виробляють теплову енергію для надання населенню послуг з опалення та постачання гарячої води, за рахунок обсягів газу власного видобутку та імпортованого природного газу.

Крім того, постановою КМУ від 25.03.2014 № 81 НКРЕ рекомендовано здійснювати визначення роздрібних цін на природний газ для потреб населення та граничного (максимального) рівня ціни природного газу для суб’єктів господарювання, які виробляють теплову енергію, що використовується для виробництва та надання населенню послуг з опалення та постачання гарячої води, виходячи з єдиної середньозваженої закупівельної ціни на природний газ як товар залежно від його походження (газ власного видобутку та імпортований).

Відповідно до положень Порядку встановлення роздрібних цін на природний газ для населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.06.2011 № 869 (далі – Порядок), роздрібні ціни на природний газ для потреб населення визначаються НКРЕ виходячи із середньої ціни реалізації природного газу, яка розраховується з урахуванням, зокрема, середньозваженої ціни природного газу як товару, загального тарифу на транспортування природного газу та середньозваженого тарифу на постачання природного газу;

Згідно із пунктом 4.1 Порядку перегляд роздрібних цін на природний газ здійснюється НКРЕ в разі зміни складових середньої ціни реалізації природного газу, вимог законодавства та інших обставин, що значно впливають на величину встановлених роздрібних цін.

У зв’язку із зростанням ціни імпортованого природного газу та зниженням курсу гривні до долара США зросла закупівельна ціна на природний газ як товар, що викликало необхідність перегляду роздрібних цін на природний газ для потреб населення.

Разом з тим постановою КМУ від 25.03.2014 № 81 НКРЕ рекомендовано установити з 1 травня 2014 р. роздрібні ціни на природний газ, що використовується для потреб населення, диференційовані залежно від річного обсягу та видів споживання, з урахуванням таких граничних (максимальних) рівнів цін:

за умови, що обсяг споживання природного газу:

не перевищує 2500 куб. метрів на рік, — 1197 гривень за 1 тис. куб. метрів;

не перевищує 6000 куб. метрів на рік, — 1965 гривень за 1 тис. куб. метрів;

перевищує 6000 куб. метрів на рік, — 4011 гривень за 1 тис. куб. метрів;

у разі використання природного газу для приготування їжі та/або підігріву води у багатоквартирних будинках — 1299 гривень за 1 тис. куб. метрів.

Враховуючи вищезазначене, з 1 травня 2014 року постановою НКРЕ від 03.04.2014 № 420 встановлено нові рівні роздрібних цін для потреб населення, а саме:

у разі використання природного газу для приготування їжі та/або підігріву води у багатоквартирних будинках:

за наявності газових лічильників – 1,182 грн за 1 м3 (з ПДВ);

за відсутності газових лічильників – 1,299 грн за 1 м3 (з ПДВ);

за умови, що обсяг споживання природного газу не перевищує 2500 м3 на рік:

за наявності газових лічильників – 1,089 грн за 1 м3 (з ПДВ);

за відсутності газових лічильників – 1,197 грн за 1 м3 (з ПДВ);

за умови, що обсяг споживання природного газу не перевищує 6000 м3 на рік:

за наявності газових лічильників – 1,788 грн за 1 м3 (з ПДВ);

за відсутності газових лічильників – 1,965 грн за 1 м3 (з ПДВ);

за умови, що обсяг споживання природного газу перевищує 6000 м3 на рік:

за наявності газових лічильників – 3,645 грн за 1 м3 (з ПДВ);

за відсутності газових лічильників – 4,011 грн за 1 м3 (з ПДВ).

Крім того, повідомляємо, що постачання природного газу кінцевому споживачу здійснюється шляхом його транспортування магістральними та розподільними трубопроводами.

З 1 травня 2014 року зросли тарифи, які є складовими кінцевих цін на природний газ: загальний тариф на транспортування природного газу збільшився на 23,7%, середньозважений тариф на постачання природного газу – на 9,6%.

Слід також зазначити, що прийнята до розрахунку роздрібних цін середня ціна реалізації природного газу не відшкодовує повної вартості природного газу.

Тому підстав для зниження роздрібних цін на природний газ для потреб населення на сьогодні немає.

 

Член Комісії                                        К.Теличко

 
   


Як зареєструватися на сайті | Про цей портал | Статистика | Карта сайту | Яндекс.Метрика
© 2011-2018 Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики